22 June 2012

Jom Kurus dengan Kelvin Zahri

Salam....
Ada yang berminat nak joint? Klik banner ini...
1.     Kenapa anda ingin join seminar ini 

Bagai orang mengantuk disorongkan bantal..! Itulah perumpamaan yang paling sesuai untuk saya apabila, mendapat khabaran dari blog Kelvin Zahri. Tak sia-sia saya jadikan blog Kelvin Zahri sumber rujukan “panduan blog untuk kurus” di blog saya. Terima Kasih Kelvin atas khabaran gembira ini.. Ribuan terima kasih kepada PuanBee.com dan Prince Court Medical Centre.

Terus kepada persoalan, Kenapa saya ingin ikut serta di dalam seminar ini?
Terus terang saya katakan perkara pertama yang terlintas di fikiran saya waktu pertama kali membaca entry Kelvin Zahri ini, adalah:

 Saya inginkan inspirasi/semangat!
Apakah itu inspirasi?
     Inspirasi ialah idea pencetus untuk melakukan sesuatu kerja.
Selama saya mengawal pengambilan makanan harian secara sendiri-sendiri dengan sokong padu oleh suami, Alhamdulillah.. Allah memberi saya kekuatan untuk melaksanakan misi itu. Setiap hari dengan sedikit azam dan sokongan suami, saya mampu mengawal kuantiti makanan yang diambil, dan yang lebih penting saya mampu mengawal kualiti makanan yang diambil, terutamanya pengawalan kualiti dari segi pengambilan minyak dan lemak. Alhamdulillah ada peningkatan dalam penurunan kg saya walaupun ianya bukanlah satu angka yang besar.


Selama sebulan saya menghitung hari dalam misi mengurangkan kg ini, saya rasa kurang inspirasi dan semangat. Sememangnya kata-kata semangat dari suami tidak pernah putus, tapi dirasakan saya mahukan lebih dari itu. 

Kata-kata semangat dari kawan-kawan sepejabat?? Saya merupakan pekerja baru di tempat kerja sekarang, dan mungkin faktor itu membuatkan kata-kata semangat dari kawan-kawan di tempat kerja adalah kurang. Saya pula jenis yang tidak suka menghebohkan sesuatu yang belum pasti hasilnya. Lagi-lagi berkaitan ingin mengurangkan kg ini. Bagi saya ini merupakan isu sensitif, tidak semua orang suka akan isu ini, dan paling saya tak nak apabila ada orang yang akan memperlekehkan misi saya ini. Dari inginkan inspirasi, saya terus down!
Dalam mencari-cari inspirasi dan semangat, saya usahakan dengan membaca majalah-majalah kesihatan seperti Rapi, majalah Wanita, saya juga membaca blog-blog yang juga mempunyai misi yang sama seperti saya. Saya juga membaca blog-blog kesihatan termasuklah blog Kelvin Zahri ini. Alhamdulillah..saya rasa Azam saya untuk kurangkan kg, disuntik semangat dalam setiap pembacaan majalah-majalah dan blog-blog. Lagi-lagi ada blog yang menceritakan kisah-kisah kejayaan hasil dari plan-plan diet yang diikuti.
Hasil dari semangat itu akhirnya saya pula yang membuka blog sendiri, Apabilaazambercerita.. sebuah blog yang menceritakan  perjalanan misi mengurangkan kg saya yang saya definasikan kepada umum “Cerita saya yang penuh dugaan dan cabaran.. “Azam” yang dimaksudkan adalah keinginan, tekad dan harapan saya” Alhamdulillah.. Semakin bersemangat saya apabila, ada kawan-kawan blogger yang berkongsi minat yang sama dan saling memberi kata-kata semangat untuk mencapai misi itu!

Apabila saya rasakan progress penurunan kg saya sedikit perlahan…saya rasa sedikit kecewa, namun begitu saya tahu saya perlu kuat semangat..jangan cepat mengalah. Saya sudah berusaha gigih.. dan saya sudah dapat keputusan yang saya inginkan…walaupun cuma hanya dalam jumlah yang sedikit.. Saya tidak perlu terlalu kecewa kerana itu!
Semangat saya ditopup balik apabila saya menjumpai produk Herbalife.. Hehe.. Ini bukan jalan pintas untuk kurus ok.. Ya, saya tahu… saya perlu teruskan usaha mengawal kalori dalam pengambilan makanan, disamping membuat senaman secara konsisten, dan mengamalkan cara hidup yang sihat dan produk Herbalife adalah sebagai makanan tambahan! Alhamdulillah… Progress penurunan ada, walaupun bukan juga dalam angka yang besar, namun penurunan itu konsisten, itu yang saya mahukan. Bulan ini merupakan bukan kedua saya bersama Herbalife dan hasil dari produk ini disamping amalan-amalan gaya hidup sihat saya, saya semakin positif dalam hidupan harian.
Saya sedia maklum, bukan selama-lamanya saya boleh menggunakan produk ini hanya semata-mata untuk kurangkan kg ini, memandangkan harga yang sedikit mahal itu.. Cukuplah sehingga saya dapat berat badan yang idea…dan mungkin pada waktu itu saya perlu hentikan pengambilan Herbalife ini. Insya Allah, saya akan terus meneruskan amalan-amalan gaya hidup yang sihat itu sehingga ke akhirnya.
Dan kini, saya gigih tiap-tiap hari mencari semangat-semangat baru untuk saya teruskan misi ini, dan akhirnya saya terjumpa “Seminar Jom Kurus Percuma Untuk Bloggers” dan saya amat-amat teruja! Saya tekad untuk mencoret entry ini hingga ke akhirnya untuk memastikan saya menjadi salah seorang yang boleh menyertai Seminar ini. Saya inginkan lebih ilmu dalam bagaimana cara yang betul untuk tampil lebih kurus. Saya impikan sesuatu keajaiban yang akan berlaku! Insya Allah…
2) kenapa rasanya ramai yang mengalami masalah berat badan berlebihan.
Saya suka bercakap atas dasar pengalaman diri sendiri. Terlalu banyak faktor yang boleh menyumbang kepada masalah berat badan berlebihan. Namun begitu terdapat tiga perkara yang paling utama, iaitu:
1.       Makan mengikut nafsu
Nafsu makan merupakan satu perkara yang amat sukar untuk dikontrol. Lebih-lebih lagi kepada penggemar makanan macam saya ini. Kadang-kadang perumpaan seperti “Hidup untuk makan”, amat bertepatan sekali!  Padahal perumpamaan sebenarnya adalah “Makan untuk hidup”.

Perut sudah menghantar signal “kenyang” kepada otak, namun nafsu masih lagi mahukan makan-makan dan makan… Bukan hanya makan pada waktu-waktu makan yang sepatutnya sahaja, tapi juga makan pada waktu-waktu yang bukan sepatutnya..terutama sekali makan pada waktu tengah malam. Makan pula dalam kuantiti yang banyak dan bertambah-tambah. Sehinggakan pada satu tahap termuntah balik apa yang dimakan.

Perkara ini pasti tidak akan terjadi jika diri sendiri sedar akan akibat dari makan mengikut nafsu ini dan bersedia untuk membentuk kesedaran akan tabiat makan itu.

2.       Tidak mengawal  kalori dalam pemakanan
Apabila sudah makan mengikut nafsu sahaja, jadi setiap apa yang dimakan tentulah tidak akan menitik beratkan kadar kalori yang terdapat di dalam makanan tersebut. Negara kita amat kaya dengan makanan yang penuh dengan kalori. Umpamanya untuk makan pagi, sudah terhidang Nasi Lemak, Roti canai, Nasi Minyak, Pulut kuning berkuahkan rending daging, lontong, kuih karipap, dan banyak jenis makanan lagi. Minuman pula Tea tarik, milo, kopi, nescafe dan banyak lagi.

Tidak terkecuali makan tengah hari dan malam.. yang memang banyak pilihan makanannya.
Jika setiap apa yang memasuki ruang kerongkong tidak diambil berat isu kalori, sudah pastilah masalah berat badan berlebihan akan menghantui sepanjang kehidupan. Lebih teruk lagi jika disusuli dengan sakit seperti kencing manis, darah tinggi, jantung, strok dan lain-lain penyakit merbahaya lagi.

3.       Tidak Bersenam
Perut yang sudah penuh diisi dengan bermacam-macam makanan tinggi nilai kalori, sudah tentu mengakibatkan badan menjadi berat, lemah dan tidak bertenaga. Sudahnya tilam empuk yang menjadi pilihan. Nak berjalan pun sudah tidak berdaya untuk mengangkat kaki. Apatah lagi untuk bersenam.

Tanpa senaman cergas untuk menggalakkan pengeluaran peluh inilah yang akan mengakibatkan kekuatan otot berkurang, ketahanan jantung dan paru-paru menurun, dan seterusnya terjadi pengumpulan lemak di dalam badan yang tentunya berakhir dengan masalah berat badan yang berlebihan ataupun obesiti. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015